Aj dieťa môže byť v strese

Tri mesiace nútených prázdnin, dva mesiace letných. A je tu opäť škola a škôlka. Špeciálne opatrenia, dobiehanie učiva, noví spolužiaci. Na detský organizmus je toho naozaj veľa. A aj vaše deti môžu byť jednoducho vystresované. Ako to rozpoznať a pomôcť im?

Aj bez tejto výnimočnej „korona“ situácie toho majú naše ratolesti často na pleciach až príliš. Psychológovia dlhodobo upozorňujú, že je na deti často kladený veľký nápor povinností. To, že sa im snažíme za každú cenu vyplniť všetok voľný čas, nie je vždy tou správnou cestou. Deti by sa mali vedieť aj nudiť. Áno, dobre čítate. Ak nemajú dostatok času na odpočinok a snažíme sa im len „vybiť“ energiu, bude unavené len ich telo, no nie myseľ. Tento stav veľmi dobre poznajú aj dospelí.  

Skorá puberta?

Keď je dieťa v strese, ľahšie sa podráždi, bolí ho hlava, stráca koncentráciu a je náladové. Vystresované deti tiež zvyknú prehnane reagovať aj na menšie problémy, menej komunikujú a často sa im zhorší prospech. Niekedy dokonca ostro vystupujú proti autoritám – rodičom či učiteľom. A my si toto všetko mylne vysvetlíme ako skorý nástup pubertálnych stavov.

Stres a znížená imunita

Psychika a imunita sú dve spojené nádoby. Ak ste v strese, vaša odolnosť proti chorobám dramaticky klesá a naopak, ak ste chorí, na tom nie ste spravidla psychicky dobre. O svoje zdravie ako celok, by sme sa mali počas celého roka zodpovedne starať. Len starostlivo budovaná imunita dokáže naše deti ochrániť od nástrah, ktoré na ne dnes číhajú viac ako kedykoľvek inokedy :(

 

Prinášame vám niekoľko rád, ako svojim ratolestiam pomôcť preklenúť toto pre všetkých, náročné obdobie:

1.  Stres zo života nevieme úplne odstrániť

Vieme však ovplyvniť svoje nazeranie na problémové situácie, ktoré ho vyvolávajú. Odolnosť proti stresu si treba pestovať. Stres preto treba vnímať ako príležitosť na rast osobnosti, ako faktor, ktorý im v budúcnosti pomôže sa lepšie prispôsobiť a reagovať v stresových situáciách s chladnou hlavou.  

2. Nepreťažujte svoje deti

Škola, záujmové krúžky, povinnosti v domácnosti a aktívne trávenie voľného času.  Pamätajte, že mozog vášho dieťaťa nemôže správne fungovať bez dostatočného odpočinku. Ak majú deti po vyučovaní príliš veľa aktivít, skúste ich obmedziť, aby ste im vytvorili dostatok skutočne voľného času, na odpočinok.

3. Úprimný rozhovor a chápavý rodič

Porozprávajte sa s deťmi, aby ste pochopili prečo sú vystresované. Naučte sa naslúchať a veďte dialóg, nie monológ.  Ponúknite deťom možnosti riešenia, dáte im najavo, že vás ich názor a problémy skutočne zaujímajú. Počúvanie vášho dieťaťa vám pomôže pochopiť veci z jeho perspektívy a tiež vám poskytne lepší odrazový mostík na to, ako mu pomôcť.

4. Naučte svoje deti techniky zvládania stresu

Nemôžete im byť k dispozícii počas celého dňa a stane sa, že musia svoj stres zvládnuť aj samé. Pomôcť im môže:

a) Strečing: uvoľní nahromadené napätie vo svaloch, čím sa zníži stres.

b) Meditácia: Požiadate dieťa, aby zavrelo oči a dýchalo nosom a vydychovalo ústami. A v duchu počítalo do 40. Potom ho požiadajte, aby otvorilo oči. A samé uvidí, akú úľavu mu to prinesie.

c) Hra / cvičenie: ak dieťa cíti, že je to čo práve robí, na neho „priveľa“, nech si odpočinie pri inej činnosti.

5. Spánkový režim

Správne spánkové návyky sú dôležité v každom veku. Vedci prišli na to, že je ideálne, ak každý deň idú deti spať v približne rovnakom čase a najlepšie pred 20.30. Už to, že dieťa spí  denne o 20 minút dlhšie, ako malo pred tým vo zvyku, sa odzrkadlilo na jeho lepšom prospechu v škole a menších problémoch so správaním.

6. Upokojte svoje deti

Už od maličkého bábätka potrebujú deti cítiť prítomnosť a bezpečie náručia rodiča. Majte ju pre ne vždy otvorenú. Niekedy nie sú potrebné slová...

7. Strava a pitný režim

Na odolnosť organizmu proti stresu výrazne vplýva to, aké stravovacie návyky deti majú. Kľúčový je aj dostatočný príjem tekutín. Do stravy svojich detí by sme mali zaradiť chudé mäso, ryby, ovocie, zeleninu, obilniny, orechy aj oleje s vysokým obsahom Omega 3.  A vedeli ste, že kakaové bôby majú mimoriadne pozitívne účinky na stres? Taká kvalitná horká čokoláda nie je stále „nepriateľ“ :)

8. Poraďte sa so psychológom

Ak zlyhali všetky snahy a váš potomok je stále v strese a odmieta o tom hovoriť, mali by ste sa poradiť s odborníkom.

Tip redakcie:

Ak sa naše dieťa stravuje počas dňa mimo domu v škole či škôlke, nevieme úplne ovplyvniť to, či jeho jedlo bude obsahovať dostatok vitamínov a látok, ktoré podporujú imunitný systém, a teda aj odolnosť proti stresu. A tak je jednou z možností siahnuť po vitamínoch. Ale ktorých? Ideálne je, ak sú z prírodných zdrojov. A kto hľadá, nájde :) Iste vám netreba predstavovať „starých, dobrých“ Marťankov. Počas celého roka ako zdravý cmúľací alebo gumový cukrík, podľa toho čo vaša ratolesť obľubuje, s extraktom z echinacei a čiernej bazy. Jód a biotín prispieva k správnemu metabolizmu energie a kyselina listová a vitamín C k zníženiu únavy a pocitu vyčerpania. V náročnejších obdobiach, ako je práve toto jesenno – zimné, sú výborní Marťankovia PROimun s betaglukánmi, vitamínom C a prírodným výťažkom zo šípok, bazy čiernej a medovky lekárskej. Iba 1 tableta alebo 5 ml sirupu denne stačí  na spoľahlivú podporu imunity detí  pred a v priebehu rizikových období. A to všetko bez farbív, umelých sladidiel, konzervačných látok a vhodné aj pri intolerancii na lepok alebo laktózu.

 

Komentáre

Čo dokáže mama

Celoslovenský projekt, ktorý združuje slovenské mamičky a podporuje ich v sebarealizácii. Veríme, že každá mama môže zarábať na tom, čo ju baví. Na stránke www.codokazemama.sk nájdete tisícky online obchodíkov tvorivých mamičiek, ktoré u nás predávajú svoju handmade tvorbu, kreatívne služby, knihy či materiál na tvorenie. Pridajte sa k nám!

Všetky články (247)