Čo je tvorivá inteligencia
Pätnásťročného Alberta Einsteina raz napadlo: „Akoby videl svet, keby letel na slnečnom paprsku“ a vesmír objavoval celý svoj život …
Vďaka dobrej predstavivosti mohli vzniknúť vynálezy, prevratné objavy aj nádherné umelecké diela. Najkrajšia budova, obraz, pieseň, najdokonalejšie lietadlo – to všetko vzniklo ako prvotný obraz a predstava.
Predstavivosť, obrazotvornosť, fantázia alebo jednoducho imaginácia sú dôležité psychické funkcie. Sú podstatou vyššej tvorivej inteligencie, ktorá nám umožňuje pracovať nielen so slovami, ale aj s obrazmi, predstavami, spomienkami.
Ako naučiť deti tvoriť a nie iba konzumovať?
V spoločnosti sa ľudia delia na tvorcov a spotrebiteľov. Všetci sme tak trochu oboje, ale spotreba u drvivej väčšiny ľudí prevažuje s presvedčením – čím väčšia spotreba, tým väčšie šťastie.
Mnohí však zažívajú pocit uspokojenia a akéhosi zvláštneho vnútorného naplnenia ak tvoria. Tvoriť je premietanie svojho vnútorného sveta do vonkajšieho. Nezáleží na tom, či sa jedná o písanie, vyrábanie niečoho, varenie, pečenie, kreslenie, alebo podnikania. Jednoducho tvoriť, kombinovať, inovovať aj niečo úplne banálne, čo vám prinesie ten zvláštny pocit uspokojenia a radosti.
Ako niečo vymyslieť?
Ako vydolovať z podvedomia nové myšlienky, zapojiť tvorenie a fantáziu? Ak chce dieťa niečo vymyslieť, vytvoriť, byť v niečom originálne, musí sa vedieť „rozprávať“ so svojím mozgom a vnímať s využitím všetkých zmyslov. Môžu to obohacovať krátke zastavenia: „Pozri aké krásne …; počuješ ten štebot….; cítiš tú vôňu….; vidíš ako sa smejú“. Následne mu môžete povedať – predstav si čo sme videli, môžeš si zatvoriť oči a vrátiť sa tam.
Pozorovanie, všímanie si, pomáha dieťaťu vytvárať si galériu vnútorných obrazov, s ktorými môže pracovať a trénovať svoju predstavivosť, ktorá je základom vlastnej Inšpirácie, vlastného impulzu k tvorivému nadšeniu a tvoreniu.
Skúste niektoré slová, myšlienky, spomienky vnímať aj ako obrazy alebo predstavy, a to čo najživšie a najfarebnejšie, trénujte to aj s deťmi, inšpirujte ich k bohatšiemu opisu predstáv. Hovoríme tomu aj imaginácia.
Spôsobov ako rozvíjať vnímavosť, predstavivosť a tvorivosť dieťaťa je veľa, základom však je spolupráca hemisfér, ktoré majú odlišné úlohy pri aktivitách mozgu.
Pomôcť pri trénovaní predstavivosti, predovšetkým u detí, môže využitie zákazu si niečo predstaviť: Nesmieš si predstaviť …, nemysli na …, nepozeraj sa na. Vzniká paradoxný jav – mozog si to všetko aj tak predstaví. Nápady detí v detskom kurze, kde sme trénovali predstavivosť, boli bohaté a humorné:
-
Nesmieš si predstaviť ružového krokodíla,
-
nesmieš si predstaviť červeného ježka,
-
nesmieš si predstaviť hus, ktorá má 4 nohy, leva s chobotom,
-
nepozeraj sa na psa, ktorý kikiríka, prasiatko, ktoré mňauká, ako spieva mravec, na stonožku tancujúcu na vysokých podpätkoch,
-
nesmieš sa pozerať na nahého snehuliaka, vyskakujúcu dážďovku, tancujúcu korytnačku, plaziacu sa blchu…
Mozog upútajú aj humorné a nezmyselné informácie:
-
Ako sa objímajú ježkovia,
-
ako tancuje žirafa s hrochom, ako boxujú mravce,
-
ako sa smeje veverička, slon,
-
ako sa obúva stonožka,
-
ako chutí horká zmrzlina, slaná čokoláda…
Tvorenie predstáv je pre niekoho prirodzené a ľahké. Predovšetkým deti dokážu tvoriť krásne farebné predstavy, ktoré sa však často strácajú v procese vzdelávania.
Cvičte, cvičte, cvičte! Vytvárate tak nové neurologické spojenia vo svojom mozgu a mozgu svojich detí. Vnímanie rozprávok, príbehov, snov, hier ale aj života, bude u detí podstatne bohatšie a zaujímavejšie.
Je to aj cesta ako poznať talent a nadanie svojho dieťaťa a nie žiť v zajatí toho, aký by mal byť, ako by sa mal učiť, a koľko jednotiek priniesť. Ak sa nenaučí tvoriť, budú tvoriť jeho …
Mgr.Lýdia Adamcová
VÝCHOVA V KOCKE
Mojou snahou je riešiť nielen vzniknuté výchovné situácie, ale naučiť aj rodičov chápať súvislosti, aby vedeli pomôcť svojim deťom a sebe. Výchovné problémy nie sú iba o deťoch, ale aj o rodičoch. Každé dieťa – či už s problémami, alebo bez nich – raz vyrastie a stane sa rodičom. Mnohí rodičia však nemajú vyriešené vlastné problémy a potom sú bezradní pri problémoch svojich detí. Dokážem pomôcť rodičom orientovať sa vo výchove, ale aj v ich vnútornom svete. Cyklus ” Výchova v kocke” vzniká postupne, preto budú jednotlivé témy pridávané priebežne.
Všetky články (27)
Komentáre