Čokoládka a Kakaovník

Prezradte niečo o sebe a čo vás inšpirovalo knihu napísať.

Moje meno je Alena Srogoňová. Patrím medzi kreatívne a pozitívne naladené osoby. Vyučená som v gastronomickej oblasti, rada som piekla torty a koláče, mám rada zmeny. Jednou takou veľkou výzvou bolo pre mňa napísať rozprávkovú knižku, ktorá je pre deti a ich rodičov. Aby deti pochopili cez cukrárov Čokoládky a Kakaovníka, že je dôležité zdravé stravovanie a sladkosti nie sú pre ich zdravie najlepšie. Cukor sa dá nahradiť ovocím a sladkosti sa dajú vyrobiť, aj ako zdravé dobroty a maškrty.

Pre koho je kniha určená a o čom je?

Táto edukatívna rozprávková knižka je určená deťom od 3 až 8 rokov. V príbehoch sa deti dozvedia:

-  príklady zdravých maškŕt

-  prečo zvieratká nesmú papať sladkosti

-  ako malý zázrak dokáže zmeniť detský svet

-  ako môžu deti bez peňazí prekvapiť rodičov na ich sviatok

-  prečo by si mali deti umývať zúbky

-  ako rozplynúť detské strachy, napríklad. zlé sny, pobyt v nemocnici.  

Referencie od čitateľov

  • Bookstagramerka: Túto knihu by som pokojne zaradila medzi čítanie v školách.
  • Zo škôlky: Ďakujem za pekne zabalenú čokoládku, ako aj inšpiráciu na edukáciu.
  • Peter: Dávidko si každý deň pýta čítať knižku. Je to veľmi dobrá kniha, jednoducho napísaná a dobre sa číta.

Knižku si možete objednať tu.  

 

ČASŤ B - Zo zákulisia tvorby a vydávania

Prezradte čo vás zaskočilo počas tvorby, vydávania alebo predaja vašej knihy? Odporučte začínajúcim autorom, na čo si dať pozor.

Ako neskúsený nováčik samo vydavateľ som nemala potrebné kontakty. Najzložitejšie bolo na vlastnú päsť vypátrať jazykového korektora a ilustrátora. Natrafila som na nesprávnych ľudí a zožala prvé neúspechy. Služby umelcov sú neskutočne drahé. Jednu pani čo som oslovila kreslila pekné obrázky. Neviem či sa zľakla, viac sa mi neozvala. Nádejnému grafikovi som dala vytvoriť prvé obrázky, na skúšku. Nedopadlo to dobre. Obrázky vyzerali umelo, ako gumené hračky. Tu som sa prvý krát popálila, lebo to bola zlá investícia. To isté sa mi stalo s korektorkou. Viac som už riskovať nechcela. Dohodla som sa preto na spolupráci so skúsenou autorkou, ktorá mi zastrešila všetky služby a manažovala práce s vydaním knihy. Ako začiatočníkovi mi takáto spolupráca ušetrila čas.

Ako ste riešili financovanie a uvedenie knihy na trh?

Financovanie a uvedenie knihy na trh som robila sama. Približne pol roka pred vydanim knihy som oslovila niekoľko desiatok potencialnych sponzorov - tj firmy, ktore vyrábajú čokoládu. Na oplátku som im ponúkla možnosti reklamy v mojej knižke. Keďže bol marec 2020, bol už na Slovensku aj covid. O to, to bolo ťažšie. Veľké podniky mali vopred naplánované vlastné programy. Iní sa snažili podporovať zdravotníkov a policajtov. Malé firmy nemali priestor na takéto aktivity a iní mi napísali že taký druh marketingu nepodporujú. Iné podniky by potrebovali tiež injekciu a jedna pani mi dokonca napísala, že musela ísť za zárobkom do zahraničia, aby udržala svoj podnik nad vodou. Takže si to viete asi predstaviť, ako som sa asi cítila. Nakoniec jeden konateľ čokoládovne mi daroval malý príspevok. To pokrylo asi štvrtinu zo sumy, ktorú som potrebovala. Druhý sponzor mi podaroval malé čokoládky, ktoré prikladám ku knižke. Nakoniec som si povedala: „Chodím do práce a dielo si prefinancujem sama.“ 

Tri mesiace pred vydaním knihy som oslovila crowdfundingovú firmu. Samozrejme za percentá z predaja. Napísala som si projekt. Po odštartovaní projektu som ostala sklamaná, že ani moju knižku nezdieľali na svojom FB profile. Moja otázka bola “za čo chceli honorár?” Len za to, že vystavia knihu na svojej stránke? Hoci som mala aj facebookovú reklamu, získala som tak akurát “páči sa mi.” Chyba, ktorú som urobila bola, že som nemala žiadne recenzie na knihu. Ale nabudúce by som to aj tak neriešila cez takúto firmu. Myslím si, ako začínajúci autor, som nemala šancu. Okrem toho, nemal mi kto poradiť, ako sa robí marketing knihy. Všetko som sa učila za pochodu. Keby som druhýkrát uvádzala knihu na trh určite by som si pred vydaním knihy zadovážila zoznam, kto robí recenzie a niekoľko už hotových recenzií.

Spomeňte nejaký pozitívny AHA moment, ktorý by podľa vás mali vedieť aj iní autori.
Už neviem kde som čítala „kým sa knižka dostane na trh, medzi ľudí trvá aj dva roky. Ja ju ponúkam len polrok. Mám ešte čo doháňať!  Byť autorkou a propagovať svoju tvorbu je tvrdý oriešok.  Priznávam sa, myslela som si „robiť marketing je jednoduchšia činnosť, ale zdanie klame. Co sa týka objednávok na knihu, najlepšie fungovalo oslovovanie materských centier a naopak predaj vo FB skupinách ručnej tvorby sa mi moc neosvedčil. S čím som nepočítala je, že od vtedy, ako knižka vznikala som sa zoznámila s priateľskými ľuďmi. Odporučam preto oslovovať ľudí. Napríklad cez FB fun page som oslovovala komunity ľudí so spoločným záujmom, tak som sa zoznámila aj s Michaelou Ray. Milo ma prekvapilo, že podporuje aj iných autorov, napríklad informáciami v FB skupine Tvorba kníh. Nečakane z toho vznikla aj spolupráca. 

Niekedy mám toho skúšania a marketingu až nad hlavu. Sú dni, keď jednoducho vypnem a venujem sa niečomu inému. Napríklad sebe. Ale to je už iná téma. :-) 

Knižku si možete objednať tu.  

 

Spracovala Michaela Ray

Redakcia & projekty Knihy našich mamičiek

michaela.raydewitters@codokazemama.sk

 

 

 

 

Komentáre

Čo dokáže mama

Celoslovenský projekt, ktorý združuje slovenské mamičky a podporuje ich v sebarealizácii. Veríme, že každá mama môže zarábať na tom, čo ju baví. Na stránke www.codokazemama.sk nájdete tisícky online obchodíkov tvorivých mamičiek, ktoré u nás predávajú svoju handmade tvorbu, kreatívne služby, knihy či materiál na tvorenie. Pridajte sa k nám!

Všetky články (506)