Slová vo výchove nestačia

Mnohí rodičia využívajú, v prípade problémového správania dieťaťa kritizovanie, vysvetľovanie a moralizovanie. Slovami dieťaťu opisujú jeho nevhodné správanie. Vytvárajú teórie o tom, čo bude ...,  ak sa nebude správať slušne, ak sa nebude učiť ...

Detské správanie a emócie nezmeníte slovami, naučenými frázami ani naučenými radami. Myseľ dieťaťa pracuje v obrazoch, ktoré sú spojené predovšetkým s emóciami.

Predstavte si ako sa dieťa „vlečie“ cez cestu, a vy ho hrešíte, vysvetľujete mu, čo všetko sa môže stať. Skúste sa dieťaťa spýtať: „Predstav si, čo by sa asi stalo slimákovi, keby išiel takto cez cestu?“

Je dôležité uvedomiť si, že bežné výchovné situácie a problémy, a ich riešenie môžete pretlmočiť do obrazovej formy. Je to zložitejšie a možno si to vyžiada určitý tréning predstavivosti a imaginácie.

Slová, myšlienky, informácie ako nás všeobecne ovplyvňujú?

- Ľudia vedia o škodlivosti fajčenia a FAJČIA.
- Mnohí rodičia vedia o zbytočnosti množstva hračiek a KUPUJÚ ich deťom.
- Mnohí rodičia vedia o výchovných problémoch spôsobených používaním mobilov, počítačov, tabletov a deti ich MAJÚ k dispozícii.
- Mladí ľudia vedia o škodlivosti drog, ale niektorí ich aj tak UŽÍVAJÚ.
- Rodičia vedia o škodlivosti konfliktov pre psychiku dieťaťa ale HÁDAJÚ sa.
- Rodičia vedia o škodlivosti rozvodu pre psychiku dieťaťa a ROZVÁDZAJÚ sa.
Problémom dnešných informácií je, že viac informujú ale neformujú. Zasahujú nás veľmi plytko. Množstvo slov, veľa rozprávania akoby bralo slovám silu pohnúť nami.

Slová sú mocné, ak majú za sebou pokojnú emóciu, majú svoju „váhu“ ak ich je menej a ak vedia pravdivo vystihnúť podstatu povedaného.

Naučte sa hovoriť bez slov. Využívajte mlčanie ako spôsob posilnenia vnútornej sily slov. Neschovávajte svoju autoritu za slová.

Často pri riešení výchovných problémov prichádzajú inšpirujúce riešenia: „Predstavte si, že ste nevidiaci; predstavte si, že ste nemý; predstavte si, že ste imobilný a máte vychovávať“.

Prečo si to predstavovať? Mozog dostáva iný spôsob riešenia problémov, akoby „novú aplikáciu“ na ich riešenia.

Skúste si predstaviť, ako by ste vychovávali svoje deti, ak by ste nevedeli rozprávať. Ak potrebujete dieťaťu niečo neverbálne povedať, môžete jeho pozornosť iba získať, môžete využiť gestá, mimiku, pohľady, objatia a celú paletu svojich emócií a tak mu dať niečo najavo. 

Precíťte a premyslite:

... ako bez slov pomôžete dieťaťu, keď sa bojí...
... ako ho bez slov vyhrešíte za zlé známky.
... ako mu bez slov poviete, že je pre vás dôležitý.

Ako vrátiť slovám vnútornú silu pôsobiť a ovplyvňovať? Pracovať s predstavami potrebuje určitý tréning a pomáha to rozvíjať predstavivosť a tvorivosť aj deťom. Prečo pracovať s obrazmi? Vieme, že vnímanie detí je obrazové a všetky spomienky sa ukladajú ako obrazové zážitky spojené s pozitívnymi alebo negatívnymi pocitmi. Riešiť traumatické obrazové spomienky z detstva, môžete iba novými pozitívnymi obrazmi a emóciami, ktoré prekryjú staré traumatické spomienky.

Ak má dieťa strach zo psov a uvidí psa, aktivuje sa v jeho spomienkach neznáma (nevedomá) situácia spojená so strachom, ak ju niekto v minulosti zažil. Slová o psoch nemusia aktivovať starý zážitok a ani slová „neboj sa psa“ detský strach nezmenia. Ale opakované predstavy, ako sa s malými a potom aj väčšími psami hrá, ako ich trénuje,  môžu pôvodný zážitok postupne anulovať. Mozog potrebuje nový pozitívny zážitok so psom, ale ten musí byť farebný, akčný, láskavý ... A to je mentálny tréning.

Skúste napríklad nevhodné správanie dieťaťa v obchode s hračkami pretlmočiť do živlov: Hnev je ohňový živel, preto potrebujete vodu. Hračky sa ohňa boja, prídu hasiči a musia všetko uhasiť. Hračky sa potom na dieťa hnevajú, pretože sú mokré… To je symbolický obraz nevhodného správania. Ako tvoriť živlové alebo farebné náplaste na detské rany? 

Mgr.Lýdia Adamcová

Komentáre

VÝCHOVA V KOCKE

Mojou snahou je riešiť nielen vzniknuté výchovné situácie, ale naučiť aj rodičov chápať súvislosti, aby vedeli pomôcť svojim deťom a sebe. Výchovné problémy nie sú iba o deťoch, ale aj o rodičoch. Každé dieťa – či už s problémami, alebo bez nich – raz vyrastie a stane sa rodičom. Mnohí rodičia však nemajú vyriešené vlastné problémy a potom sú bezradní pri problémoch svojich detí. Dokážem pomôcť rodičom orientovať sa vo výchove, ale aj v ich vnútornom svete. Cyklus ” Výchova v kocke” vzniká postupne, preto budú jednotlivé témy pridávané priebežne.

Všetky články (27)