Keď sa podnikateľský sen mamy stane skutočnosťou

Každý z nás túži byť čo najlepším rodičom a poskytnúť  svojmu dieťaťu  to najlepšie, čo môže a čo je pre neho dostupné.  Z tejto túžby a sna vzišiel podnikateľský nápad trojnásobnej maminky Janky Halovej, ktorá sa nevzdala a aj napriek pandémii otvorila svoj vysnívaný obchod. 

Otvorením prémiového odchodu s detským oblečením pod značkou COCCODRILLO  chcela Janka priniesť niečo nové na trh. „Zákazníci už dávnejšie vnímajú, že táto značka je dostupná cez e-shopy alebo v kornerových predajniach na území Slovenska, avšak len v obmedzenom sortimente. Sme prvá predajňa značky COCODRILLO v Bratislave, ktorá otvorila svoju kamennú predajňu v OD Saratov Bratislava – Dúbravka v roku 2020,“ hovorí zanietene.

Kto je Váš typický zákazník?

Už od prvého dňa otvorenia  sa naši zákazníci veľmi radi vracajú aj preto, že v mestskej časti v Dúbravke sa nenachádza žiadny prémiový obchod, ktorý by ponúkal tovar v rovnakej kvalite.

Väčšina mladých mamičiek to uvítala, pretože sa mi ich podarilo odbremeniť od návštevy veľkých obchodných centier alebo od nákupov konkurenčných značiek cez internet.

Najväčší podiel u nás tvorí skupina starších zákazníkov, ktorí nakupujú tovar pre svoje vnúčatá, pravnúčatá. Čo ma nesmierne teší, opätovne sa k nám vracajú so spätnou odozvou na ich posledný nákup.

Mám stále veľký priestor nato, aby som oslovila väčšiu skupinu klientov, najmä rodiny s deťmi. Bola by som veľmi rada, keby vyskúšali značku s 20-ročnou históriou, ktorá každoročne prináša kvalitné, funkčné a rozmanité kolekcie.

Forma franšízy má svoje pravidlá, v niečom výhody, v inom nevýhody…

Samozrejme, každý výber podnikania má svoje výhody a nevýhody a je na vás, ako sa k nim postavíte. A to platí aj o značke COCCODRILLO.  Už po prvom stretnutí s obchodnou riaditeľkou (sales riaditeľkou) pre ČR a SR p. Renatou Kubáňovou som bola pevne rozhodnutá, že pôjdem do tohto projektu. Každý jeden koncept franšízy má svoje pravidlá a štandardy, ktoré musíte dodržiavať  pre správny chod predajne. Výhodu tohto druhu konceptu je, že nevynakladáte  finančné prostriedky na marketingové účely ako sú napríklad materiály, promo akcie  a všetko čo súvisí s predajom oblečenia. Kamenná predajňa sa zúčastňuje všetkých promo akcií a kampaní, ktoré navrhne centrála.

Pred otvorením predajne treba samozrejme počítať s počiatočnými dostatočne vysokými nákladmi. Tie smerujú predovšetkým do stavebnej prípravy predajnej plochy podľa vizuálu firmy, nákupu nábytku na mieru, osvetlenia predajne, počítačového vybavenia a podobne.

Asi najväčšou nevýhodu a zároveň podmienkou franšízy je, že nemôžete prevádzkovať samostatný e-shop s produktami Coccodrillo, ktoré sú aktuálne dostupné v predajni. V súčasnej situácii, v ktorej sa nachádza segment služby,  by to našej prevádzke veľmi pomohlo.

Značka Coccodrillo nie je len obchod, ktorý Vám ponúka priestor na vytváranie finančných zdrojov.  S touto firmou sa stávam súčasťou jednej veľkej rodiny, ktorá sa Vám pomáha plniť vaše sny a pomáha Vám napredovať vo vašom podnikaní. Franšízou mi ponúkla nástroj podnikania a je len na mne, ako to viem zúročiť vo svoj prospech. Samozrejme nesmiem zabudnúť na kolegov z Prievidze, ktorí mi boli a sú nápomocní , ak sa vyskytne nejaký problém. Na  Slovensku formou franšízy predáva Coccodrillo svoj tovar v predajniach v Prievidzi, Trnave, Čadci, Michalovciach a Banskej Bystrici, Rožňave a zatiaľ neotvorená predajňa je aj v Banskej Štiavnici.

Ako sa momentálne snažíte priblížiť svojim zákazníkom?

Dnešná doba mi ukázala aj iný smer, ako môžeme podnikať. Ako som už spomínala, naša predajňa nemôže mať v zmysle podmienok franšízovej zmluvy vlastný  e-shop. To ma prinútilo začať  intenzívne pracovať na iných platformách, a to na sociálnych sieťach. Mojou snahou bolo priblížiť sa čo najviac zákazníkom a ponúknuť im tovar dostupný ihneď k predaju cez našu FB-stránku (Coccodrillo Bratislava) alebo cez Instagram (Coccodriloba). Celý sortiment oblečenia, ktorý ponúkame si môžu detailne pozrieť aj na oficiálnej stránke Coccodrillo.

Kríza ma naučila posúvať svoje hranice a ciele. Nie je deň, keď odpisujem na objednávky aj v neskorých večerných hodinách. Vážime si každého jedného zákazníka a som veľmi rada, že im môžeme pomôcť pri výbere oblečenia, aj keď dnes je to hlavne o teplákoch, pyžamách a ponožkách. 😊

Už dnes môžem hrdo povedať, že nebyť mojej skvelej kolegyne a mojich dvoch detí, ktoré mi pri tom pomáhajú, asi by som to nezvládla. Ďalším benefitom pre našich klientov je  vyzdvihnutie objednaného tovaru priamo v predajni alebo  prípadný osobný dovoz v rámci Bratislavy. Už z doterajších nákupov môžem povedať, že naši verní a noví zákazníci ma podržali a nakupujú cez naše stránky na FB a Instagrame. Za to im chcem zo srdca poďakovať, že nakupujú u nás a hlavne doma – na Slovensku.

Nie je to však Vaše prvé podnikanie. Čomu ste sa v minulosti venovali?

Za prvý kontakt s  podnikaním vďačím svojmu súčasnému manželovi, ktorý ma po našom zoznámení vtiahol do svojho podnikania a vo firme  PERTO H+H sme  spolu strávili 9 rokov. Firma sa zaoberá praním a žehlením bielizne pre hotely, reštaurácie a gastronomické prevádzky na území Slovenska a Rakúska. Ďalšou našou aktivitou bola firma MEDECO s.r.o., ktorá sa zaoberala predajom a distribúciou očných roztokov SOLOCARE, predajom a distribúciou kontaktných šošoviek MIRU  a  bezdotykovej dezinfekcie GERMSTAR. Môžem povedať, že každý z nás si našiel to správne miesto a venoval sa tomu vo firme, čo mu bolo najbližšie.

Nakoľko som predtým pracovala v hotelovom biznise, bolo pre mňa veľkou výzvou začať pracovať na opačnej strane, ako dodávateľ  služby v oblasti prania a žehlenia pre hotely a reštaurácie. Ďalšou výzvou bolo nahliadnutie do úplne iného segmentu podnikania v rámci predaja a distribúcie kontaktných šošoviek, očných roztokov, kde som sa venovala marketingu a spusteniu nového e-shopu pre optometristov na území Českej republiky.

Ako Vás ovplyvnila momentálna situácia?

Predtým, ako som sa rozhodla vstúpiť do podnikania s detským oblečením  a spojiť sa zo značkou COCCODRILLO som prečítala niekoľko článkov, vypočula si diskusie ako podnikať v kríze. Plánovať som začala už v novembri 2019, kde sme sa rozhodli, že v marci 2020 otvoríme prvý obchod v Bratislave. Podotýkam, že v tej dobe nikto nepočítal s tým, že nás zasiahne pandémia a predpokladané analýzy, tržby, podnikateľský plán sa nebudú vyvíjať podľa  predstáv a zámerov.

Aj na základe negatív, ktoré nám priniesla kríza v prvej polovici minulého roka, moje pochybnosti ohľadom  otvorenia obchodu nenastali. S veľkým nadšením a s pomocou  rodiny a priateľov som obchod úspešne otvorila.

Z môjho pohľadu nás prvá vlna pandémie nejako dramaticky nezasiahla, ale jej dopad sme začali cítiť v letných mesiacoch, keď sa zrazu celá Bratislava vybrala na dovolenky. Návštevnosť obchodu klesla na minimum, čo ovplyvnilo dosť výrazne naše tržby,  aj keď prebiehal výpredaj letného oblečenia. Obrat nastal koncom augusta a začiatkom septembra v súvislosti s otvorením nového školského roka, kde sa naše tržby dostali do lepších čísiel. Druhá vlna nás zasiahla asi najviac a hlavne každého, kto poskytuje nejakú službu.

 Prečo ste sa rozhodli využiť možnosť podpory Vášho projektu práve Slovenskou sporiteľňou?

Klientom SLSP som už od svojich 15. rokov a ide nejako súbežne s mojim životom.

Na svoj projekt som mala vyčlenené vlastné financie, ale nakoľko prišla kríza bolo nutné finančné prostriedky použiť na krytie nákladov v našej rodinnej firme, ktorá sa zaoberá praním a žehlením bielizne. Bohužiaľ v tej dobe ešte nebol jasný spôsob a rozsah pomoci od štátu. Našim rozhodnutím bolo nečakať čo spraví štát, alebo ako nám pomôže. Podstatné pre nás bolo to, čo urobíme my v danej chvíli pre záchranu firmy, ktorú budoval môj manžel 20 rokov.

Od projektu otvorenia predajne Coccodrillo som už v tom čase nemohla odstúpiť a nebol to ani môj cieľ. Všetky aktivity súvisiace s otvorením prevádzky boli rozbehnuté, avšak vlastné zdroje sa veľmi rýchlo minuli a bolo nutné uhradiť ďalšie počiatočné náklady. Stála som pred veľkou výzvou,  kde zohnať finančné zdroje v lehote do šiestich týždňov.

Hľadala a preverovala som mnohé možnosti  ako si požičať peniaze. Žiaľ, v tej dobe  žiadna banka neposkytovala úvery alebo pôžičky,  a hlavne nie pre novú firmu. Boli dni, keď som prepadala zúfalstvu, nemohla spať  a dookola hľadala  možnosti, ako získať peniaze na rozbeh podnikania. Kontaktovala ma kamarátka, aby som skúsila program SLSP - Začínajúci podnikateľ. V ten deň som vyplnila formulár a následne ma banka kontaktovala. Rozhodnutie ísť do tohto projektu som brala už ako poslednú možnosť a rozhodla som sa dať do toho všetko a ani raz som si nepripustila, že by som tie prostriedky nezískala.

Využili ste aj poradenstvo v podnikaní či s biznis plánom?

Áno, celým poradenstvom ma viedla jedna úžasná žena a neskutočný odborník. Celý koncept začínajúci podnikateľ bol vlastne poradenstvo a vytvorenie biznis a finančného plánu pre daný projekt a s tým súvisiace získanie finančných prostriedkov na rozbeh podnikania.

Počas jedného mesiaca sme s poradcom konzultovali aj niekoľko hodín denne. Preberali sme veľmi podrobne finančný plán a všetky náležitosti súvisiace so získaním finančných prostriedkov.  Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že aj pre mňa ako človeka, ktorý sa z časti vyzná vo financiách, to bola pre mňa veľká skúsenosť a veľmi veľa nových vecí som sa naučila. Ale  boli to aj ťažké dni, keď už veľa nechýbalo a chcela som sa vzdať svojho sna mať vlastnú predajňu. Nevzdala som sa a pokračovala som až do úspešného konca.  Aj po otvorení predajne som v neustálom kontakte s mojou poradkyňou. Som rada, ak sa môžeme porozprávať aj o tom, kedy uvidíme svetlo na konci tunela.

Zmenilo sa niečo po tom ako do Vášho podnikania vstúpila SLSP?

Samozrejme, počas prvej vlny pandémie som mala iba 6 týždňov nato, aby som dokázala mojim podnikateľským a finančným plánom získať požadované finančné prostriedky na rozbeh podnikania. Splnila som si to, čo som si zaumienila, získala nezávislosť, slobodu a som veľmi rada, že mi pritom pomohla SLSP. Verím, že to nie je náš posledný projekt.

Aké sú Vaše plány do budúcnosti?

Tento rok som plánovala otvoriť  ďalšiu prevádzku v rámci Bratislavy, ale nakoľko mi pandémia podlomila  moje  plány, tento zámer presuniem pravdepodobne až do roku 2022. Je ešte veľa toho, čo sa musím naučiť ohľadne predaja a s tým súvisiacich náležitostí. Plánujem sa toho naučiť čo najviac, aby som vedela správne zaučiť svojich zamestnancov a delegovať im úlohy, ktoré budú schopní plniť vyplývajúce z mojich skúsenosti  pri  doterajšom vedení obchodu.  Momentálne sa snažím vychytať chyby a nastaviť štandardy tak, aby nám zjednodušili a hlavne zjednotili ľahšie fungovanie viacerých prevádzok do budúcnosti. Verím, že značka COCCODRILLO pobudne na Slovensku ešte niekoľko desaťročí a prinesie nám veľa  spokojných zákazníkov.

Značka COCCODRILLO ponúka rôznorodú škálu detského oblečenia vo veku od 0 do 14 rokov (číslo 56 až 164) v kolekciách JAR/LETO a JESEŇ/ZIMA.  Sortiment oblečenia je rozšírený aj o spodnú bielizeň, ponožky, čiapky, elegantnú a  športovú kolekciu. Nechýba kolekcia „Späť do školy“, ktorú tvoria  košele, tričká a nohavice. V  predajni nájdete aj obuv v obmedzenom sortimente, ktorú dopĺňame v závislosti od dopytu zákazníkov. Primárne a z kapacitných dôvodov sa venujeme predovšetkým predaju odevov a doplnkov.

Maminky chcete si svoje sny plniť aj Vy?

Prihláste sa nám na email: inspiracie@codokazemama.sk do 12. apríla a budete mať možnosť sa 14. apríla 2021 od 15:30 do 17:00 zúčastniť ONLINE webinára s odborníkmi zo Slovenskej sporiteľne, ktorí Vám prezradia viac o tajomstvách dobrého business plánu a ako si nastaviť vyvážené cashflow tak, aby Vaše podnikanie bolo úspešné. 

 

 

 

 

Komentáre

Čo dokáže mama

Celoslovenský projekt, ktorý združuje slovenské mamičky a podporuje ich v sebarealizácii. Veríme, že každá mama môže zarábať na tom, čo ju baví. Na stránke www.codokazemama.sk nájdete tisícky online obchodíkov tvorivých mamičiek, ktoré u nás predávajú svoju handmade tvorbu, kreatívne služby, knihy či materiál na tvorenie. Pridajte sa k nám!

Všetky články (510)